Als je van plan bent langer dan 1 jaar in het buitenland te verblijven, moet je dit melden aan de dienst Burgerzaken. Deze melding doe je ten laatste één dag voor het vertrek naar het buitenland. Je zal dan afgeschreven worden naar het buitenland.
Voorwaarden
Je verhuist effectief naar het buitenland.
Hoe aanvragen
De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.
Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem bij de aangifte bijstaan.
Je kan je vertrek naar het buitenland als volgt melden:
bij de dienst burgerzaken. Maak een afspraak.
Na de aangifte ontvang je een document waarmee je je op het gemeentehuis, de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats moet aanbieden.
Als je nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet je deze eerst aanvragen, vóór je je uitschrijft. De identiteitskaart blijft geldig.
Wat meebrengen
Wanneer je een afspraak hebt bij de dienst Burgerzaken, breng dan volgende zaken mee:
identiteitskaart/verblijfskaart van alle gezinsleden boven de 12 jaar die mee verhuizen
bijhorende PIN- en PUK-code
het adres in het buitenland
datum van de verhuis