Gemeente Stad Deinze

Troostkoffer

Huis van het Kind Deinze stelt een troostkoffer ter beschikking aan de Deinse basisscholen, organisaties en verenigingen.

Op een gezonde manier rouwen en troost vinden na verlies is belangrijk voor zowel volwassenen als kinderen. Rouwverwerking en troost bij kinderen is geen eenvoudig gegeven, vaak tonen ze dit op een meer impliciete manier, of gaan ze net buitensporig gedrag vertonen. Het is er ook vaak heel plots, waardoor er soms snel gehandeld moet worden om het kind op te vangen. Het ene kind praat er graag over, het andere niet.

Over rouwverwerking zijn verschillende boeken geschreven. Het is geen eenvoudig gegeven om mee aan de slag te gaan. Kinderen zijn geen volwassenen en gaan nog op hun eigen manier door het leven. De voorbije jaren brachten extra verwarring en rouwperiodes op verschillende manieren met zich mee. Belangrijk is om aandacht te hebben voor hun gevoelens en gedachten, zeker ook in moeilijke periodes. In 2016 werd reeds een goed-gevoel-koffer gelanceerd, die er nu een compagnon bij krijgt.

De troostkoffer bestaat uit verschillende materialen die advies, tips en ondersteuning bieden aan scholen bij het uitwerken van een geestelijk gezondheidsbeleid, zoals:

  • (voor)leesboekjes
  • een babbelspel
  • emotie-kaarten
  • activiteitenfiches
  • educatieve handvaten voor leerkrachten uit het kleuter- en lager onderwijs.
  • ...

Begeleiders kunnen de beschikbare materialen ontdekken en gebruiken in de klas. De koffer biedt mogelijkheden om met de leerlingen te werken rond verschillende soorten verlies. De goed-gevoel-koffer helpt preventief te werken rond deze onderwerpen, maar bevat ook materialen die handig zijn om snel te kunnen inspelen op plotse of ingrijpende situaties.

Bij interesse kan de volledige lijst met materialen op voorhand aangevraagd worden.

Voor wie

De Deinse basisscholen, verenigingen en organisaties.

Hoe aanvragen

Bij interesse, neem contact op met Huis van het Kind Deinze via welzijn@deinze.be .

Bedrag

Gratis

Relevante producten