Iedereen heeft recht op een behoorlijke huisvesting. Een gelijke toegang voor iedereen vervult daarbij een sleutelrol. Die toegang blijkt in de praktijk niet altijd evident te zijn. Uit onderzoek blijkt dat discriminatie nog altijd een hindernis vormt bij het zoeken van een woning op de private huurmarkt.
Verhuurders zijn zich niet altijd bewust van het feit dat zij discrimineren. Ze laten zich soms leiden door vooroordelen of baseren zich verder op eerdere negatieve ervaringen. Bovendien is het niet altijd duidelijk wanneer er sprake is van discriminatie. Hoewel de verhuurder dus vrijwel altijd een selectie zal moeten maken, mag hij zich daarbij niet laten leiden door discriminerende motieven. Op de huurmarkt is discriminatie op gelijk welk moment verboden.
Er bestaan verschillende soorten discriminatie:
- directe discriminatie (bv. enkel Belgische nationaliteit toegestaan);
- indirecte discriminatie (bv. geen huisdieren welkom);
- onbewuste discriminatie (bv. geen grote gezinnen want die maken te veel lawaai);
- opdracht tot discriminatie (bv. verhuurder vraagt vastgoedmakelaar geen mensen van vreemde origine toe te laten);
- het weigeren van redelijke aanpassingen aan de woning voor mensen met een handicap.
Heb je een onprettige situatie meegemaakt? Heb jij een vermoeden dat er gediscrimineerd wordt? Discriminatie melden kan op verschillende manieren.
Discriminatie melden
Unia
Neem contact op met Unia op het gratis nummer 0800 12 800 of doe een online melding op www.melding.unia.be/nl/meld-het. Na je melding zoekt Unia naar een oplossing. Ze doen dit discreet en altijd in overleg met jou.
Meldpunt Deinze
Wil je discriminatie melden aan het stadsbestuur of heb je nog vragen over discriminatie op de huurmarkt? Maak dan een afspraak op dienst Omgeving of laat hier een bericht achter.
Bewijsstukken
TIP: Denk je het slachtoffer te zijn van discriminatie, dan zal je daarvan een bewijs moeten leveren. Beschik je over duidelijke e-mails of getuigenissen die erop wijzen dat je gediscrimineerd werd, dan is het aan de verhuurder om die te weerleggen en om zijn keuzes te verantwoorden. Hou dus elk mogelijk bewijsstuk bij (bijvoorbeeld een e-mail, een Facebook- of gsm-bericht, fotos …) die de melding kan ondersteunen.