Leegstand van woningen is nadelig voor zowel de eigenaar als voor de omwonenden:
- voor de eigenaar betekent een leegstaande woning een gebrek aan huurinkomsten. Daarnaast zorgt verloedering voor een verminderde waarde van de woning.
- voor de buurt heeft leegstand ook een negatieve impact. Zo zorgt het voor een aantasting van het straatbeeld en de uitstraling van de stad in het algemeen.
Bovendien zorgt leegstand ervoor dat er minder panden te huur of te koop aangeboden worden, hetgeen zorgt voor een hogere huur- of aankoopprijs.
Om deze redenen treedt Stad Deinze actief op tegen de leegstand van woningen. Dit gebeurt door de opname van leegstaande panden in het leegstandsregister en door de belasting van deze woningen.
1. Wanneer spreken we van leegstand?
We spreken van een leegstaande woning wanneer deze voor meer dan 12 opeenvolgende maanden niet werd aangewend in overeenstemming met de woonfunctie.
2. Hoe wordt leegstand vastgesteld?
De stad maakt een beoordeling aan de hand van een aantal indicaties van leegstand, bijvoorbeeld een vervuild glas- en buitenschrijnwerk, een verwaarloosde of slecht onderhouden tuin, geen inschrijving in het bevolkingsregister, …
Een volledige lijst van de indicaties van leegstand kan je terugvinden in het gemeentelijk reglement.
3. Gevolgen van een opname in het leegstandsregister
Stad Deinze heft jaarlijks een belasting op alle woningen en/of gebouwen die opgenomen zijn in het leegstandsregister. Meer informatie over de belasting vind je verder op deze pagina.
Daarnaast geldt een recht van voorkoop voor alle woningen die opgenomen zijn in het leegstandsregister. Dit houdt in dat de gemeente of de woonmaatschappij voorrang heeft op een kandidaat-koper van de woning wanneer deze verkocht zou worden.
Meer informatie over het Recht van voorkoop (RVV) vind je hier.
4. Schrapping uit het leegstandsregister
Een woning die werd opgenomen in het leegstandsregister wordt geschrapt wanneer deze weer voor minstens zes opeenvolgende maanden bewoond wordt.
Is de woning intussen weer bewoond? Meldt dit dan via het e-mailadres leegstand@deinze.be of via het contactformulier op www.deinze.be/formulier-leegstand.
De datum van de schrapping is de eerste dag van de bewoning.
5. Help, mijn pand staat niet leeg!
Elke eigenaar wordt aangeschreven met de melding dat de woning wordt opgenomen in het leegstandsregister. Indien je meent dat je woning niet leeg staat, dan kan je tegen deze opname beroep indienen. Je ontvangt een aanvraagformulier voor een beroep bij deze melding.
Ben je eigenaar van een tweede woning in Deinze waarvoor je niet ingeschreven bent? Dan doe je hiervoor aangifte als tweede verblijf.
6. Een pand in de buurt staat leeg. Wat kan ik doen?
Stad Deinze voert een actief beleid naar leegstand. Dit wil zeggen dat de stad zelf op zoek gaat naar panden die leeg staan. Als je denkt dat een woning in je buurt leeg staat dan kan je dit steeds melden aan de stad door een e-mail te sturen naar leegstand@deinze.be of via het contactformulier op www.deinze.be/formulier-leegstand.
Wanneer je hinder ondervindt van een (leegstaand) pand naast jouw eigendom, dan kan de stad alleen optreden wanneer er een acuut gevaar is voor de openbare veiligheid, bijvoorbeeld wanneer er dakpannen dreigen te vallen op het openbaar domein. Wanneer je schade ondervindt die geen acuut gevaar met zich meebrengt, dan kan je hiervoor best contact opnemen met je brandverzekering en/of het vredegerecht van Deinze.
1. Wanneer een belasting betalen?
De belasting op leegstand is verschuldigd wanneer het pand voor meer dan 12 opeenvolgende maanden opgenomen staat in het leegstandsregister.
2. Wie moet de belasting betalen?
De belasting is verschuldigd door elke zakelijk gerechtigde over de leegstaande woning. Als de woning belast is met een recht van opstal, erfpacht of vruchtgebruik, dan is de belasting verschuldigd door de houder van dat zakelijk recht op het ogenblik dat de belasting van het aanslagjaar verschuldigd wordt.
In geval van mede-eigendom zijn de mede-eigenaars hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de totale belastingschuld.
3. Hoeveel bedraagt de belasting?
De belasting bedraagt 1.100 EUR voor een leegstaand gebouw of een leegstaande woning. De belasting voor een leegstaande kamer bedraagt 90 EUR.
Per bijkomende termijn van twaalf maanden dat de woning in het leegstandsregister staat wordt de belasting vermeerderd met een bedrag van 1.100 EUR voor leegstaande woningen of gebouwen en met 90 EUR voor leegstaande kamers.
Het belastingtarief heeft een maximale aanslag van 5.500 EUR.
4. Vrijstelling van de leegstandsbelasting
In bepaalde gevallen kan je een vrijstelling van de belasting verkrijgen. Dit wil zeggen dat de woning of het gebouw wel opgenomen blijft in het leegstandsregister, maar dat je de belasting gedurende een bepaalde tijd niet hoeft te betalen.
Nadat de woning één jaar in het register is opgenomen word je aangeschreven voor de belasting. Op dit moment krijg je de kans om een vrijstelling aan te vragen. Gebruik hiervoor het bijgevoegde aanvraagformulier.
-
Persoonsgebonden vrijstellingen
- De belastingplichtige is volle eigenaar van één enkele woning, bij uitsluiting van enige andere woning. Hiervoor geldt een vrijstelling voor een periode van één jaar volgend op de datum van opname in het leegstandsregister.
- De belastingplichtige is op het moment van belasting nog geen één jaar zakelijk gerechtigde van de woning, de zogenaamde nieuwe eigenaar. Hiervoor geldt een vrijstelling voor het heffingsjaar volgend op het verkrijgen van het zakelijk recht.
- De belastingplichtige verblijft in een erkende ouderenvoorziening of werd voor een langdurig verblijf opgenomen in een psychiatrische instelling. Hiervoor geldt een vrijstelling van vijf jaar volgend op de datum van opname in het leegstandsregister.
- De belastingplichtige heeft een beperkte handelingsbekwaamheid ingevolge een gerechtelijke beslissing.
-
Vrijstellingen gebonden aan het pand
- De woning wordt gerenoveerd. Voor vergunningsplichtige handelingen moet hiervoor een omgevingsvergunning kunnen worden voorgelegd. Voor niet-vergunningsplichtige handelingen moet hiervoor een onderbouwde en concrete renovatienota worden voorgelegd. Hiervoor geldt een vrijstelling van vijf jaar.
- De woning is gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd onteigeningsplan.
- De woning kan geen voorwerp meer uitmaken van een omgevingsvergunning omdat een voorlopig of definitief onteigeningsplan is vastgesteld.
- De woning werd krachtens decreet beschermd als monument.
- De woning maakt deel uit van een krachtens decreet beschermd stads- of dorpsgezicht of landschap.
- De woning werd beschadigd ten gevolge van een plotse ramp. Hiervoor geldt een vrijstelling van drie jaar, volgend op de datum van de ramp.
- De woning werd verzegeld of werd bezwaard met een betredingsverbod in het kader van een gerechtelijk onderzoek of in het kader van een expertise bij een gerechtelijke procedure. Hiervoor geldt een vrijstelling van één jaar, volgend op het aflopen van die verzegeling of dit betredingsverbod.
- De woning maakt het voorwerp uit van een door de gemeente, het OCMW of een woonmaatschappij verkregen sociaal beheersrecht.
5. Onderscheid vrijstelling en schrapping leegstand
Bij een vrijstelling blijft de woning opgenomen in het leegstandsregister. Bij een schrapping wordt de woning uit het leegstandsregister verwijderd. Een vrijstelling wordt aangevraagd op het moment van belastingheffing, één jaar na opname. Een schrapping kan op ieder moment bekomen worden.
6. Ik heb onterecht een aanslagbiljet ontvangen, wat nu?
De belastingplichtige kan bezwaar indienen tegen de belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Dit bezwaar wordt schriftelijk ingediend, ondertekend en gemotiveerd te zijn. Het dient te worden ingediend binnen een termijn van drie maanden op straffe van verval, te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Bezwaarschriften kunnen ook via duurzame drager (e-mail) worden ingediend bij het e-mailadres gemeentebelastingen@deinze.be.
'Ik ben aan het renoveren. Wordt mijn woning dan als leegstaand beschouwd?'
Wanneer voor meer dan één jaar geen domicilie gevestigd wordt in een woning, dan wordt deze principieel als leegstaand beschouwd. Voor woningen die men renoveert kan je een vrijstelling van belasting krijgen. Deze kan pas worden aangevraagd op het moment van belastingheffing, één jaar nadat de woning in het register werd opgenomen. Hiervoor word je tijdig aangeschreven. Je hoeft dus op het moment van opname in het register geen actie te ondernemen.
'Ik ben aangeschreven geweest in verband met een leegstaande woning, maar ik heb de woning recent verkocht.'
Om de nieuwe eigenaar(s) tijdig in te lichten dat de woning werd opgenomen in het leegstandsregister, vragen we je om ons zo spoedig mogelijk een afschrift van de verkoopakte te bezorgen, of een verklaring van de notaris die de verkoopakte verleden heeft waaruit de nieuwe eigenaar blijkt. Dit kan per post gericht naar Dienst Omgeving, Brielstraat 2 te 9800 Deinze, per e-mail naar leegstand@deinze.be of kan worden gemeld bij Dienst Omgeving zelf. Je kan dit ook melden via het online formulier op www.deinze.be/formulier-leegstand.
Je ontvangt dan een bevestiging van uw inlichting. Hierna hoef je geen gevolg te geven aan het aangetekend schrijven. De nieuwe eigenaar wordt zo snel mogelijk aangeschreven. Deze nieuwe eigenaar kan bovendien ook een vrijstelling krijgen van de leegstandsbelasting.
'Mijn woning werd opgenomen in de vermoedenslijst van leegstand, maar ik gebruik deze daadwerkelijk. Moet ik dan belasting betalen?'
Woningen die feitelijk gebruikt worden kunnen niet als leegstaand beschouwd worden. Deze dienen wel aangegeven te worden als tweede verblijf. Hiervan dien je melding te maken per post gericht naar Dienst Omgeving, Brielstraat 2 te 9800 Deinze of per e-mail naar gemeentebelastingen@deinze.be, samen met bewijsmateriaal waaruit de feitelijke bewoning blijkt, bijvoorbeeld:
• Afrekeningen van water- en elektriciteitsverbruik
• Bewijs van aansluitingen nutsvoorzieningen;
• Fotos van uitrusting voor eten en slapen;
• Bewijs dat de woning helemaal/gedeeltelijk bemeubeld is;
• Bewijs dat de woning en buitenomgeving is afgewerkt;
• Schriftelijke vaststelling van de wijkagent die de periodieke bewoning heeft vastgesteld;
• Afschrift van huurcontract (indien van toepassing).
Meer informatie over tweede verblijven vind je hier.
'Ik heb de woning recent aangekocht om te gebruiken als hoofdverblijfplaats, maar ik ben nog niet verhuisd / ik heb mijn domicilie nog niet gevestigd. Moet ik belasting betalen?'
Er is pas een belasting verschuldigd nadat het pand één jaar in het leegstandsregister staat. Je hebt dus nog even de tijd om te verhuizen of om uw domicilie te vestigen. Zodra er een inschrijving is in de woning voor meer dan zes opeenvolgende maanden wordt de woning geschrapt uit het register. De datum van schrapping is dan de eerste dag van deze inschrijving.
'Ik heb een woning gekocht die opgenomen is in het leegstandsregister. Moet ik dan een belasting betalen?'
Je kan een vrijstelling krijgen voor het eerste jaar van belasting wanneer je minder dan één jaar eigenaar bent. Zo heb je dus minimaal één jaar de tijd om te verhuizen alvorens belasting verschuldigd is.
Voor meer informatie kan je de dienst steeds bereiken via het e-mailadres leegstand@deinze.be of via het contactformulier op www.deinze.be/formulier-leegstand.
De informatie weergegeven op deze pagina zijn een gevulgariseerde samenvatting van het gemeentelijk leegstandsreglement. In geval van betwisting primeert het gemeentereglement.