Gemeente Stad Deinze

Kleuterkoffer

Een hele hoop leuke doe-, zie-, voel-,... dingen!

Voor wie

Voor kleuters, hun ouders, broers, zussen, ... Of voor iedereen die hier een leuke activiteit vindt! 

Meer info

Welkom in de kleuterkoffer! Hopelijk vind je hier het speelplezier waar je naar op zoek bent! Heb je zelf nog leuke ideeën? Stuur ze door naar jeugd@deinze.be en wij droppen ze in de koffer!

School is Cool!

  • Patronen vormen in eierdozen. Gebruik oude eierdozen en duplo. Maak op een blaadje een patroon aan. De kleuters moeten in de blokken met de juiste kleur in het juiste vakje van de eierdoos steken.
    Differentiatie 1: Heb je een broer of zus: laat hen mee helpen ondersteunen.
    Differentiatie 2: Oudere kleuters kunnen al een eigen patroon maken dat ze daarna volgen.
  • Laat je kleuter enkele gekleurde blokjes of flesdoppen kiezen. Leg ze op een groot blad en met een potlood of stift kan je kleuter een zigzagbeweging maken op het blad rond de voorwerpen.
  • Samen met Charlie leren tellen via deze link.
  • Bewegend leren... Ken jij het klapliedje al? Voor kleuters kan je het liedje iets trager laten afspelen.
  • We gaan tekenen! Ben je overdonderd door het keuze-aanbod? Onze favoriet is “geef de potten en vazen mooie plantjes en bloemen”! Surf naar: https://studiomarcelshop.be/kleurplaten en kies een kleurplaat!
  • Al tekenend leren schrijven met schrijfpatronen.
  • Neem enkele speelgoedjes uit de kast en leg ze verspreid op een blad papier. Verbind de spulletjes met elkaar door ertussen lijnen of stippen te tekenen. Je kan er ook cirkels rond tekenen.
  • Creatief rekenen. Voor dit spel heb je nodig: een strook papier, waarop je van links naar rechts vakken tekent met de cijfers 1-12 erin, een bak met auto’s en twee dobbelstenen. Wat is het eerste getal? Op de 1 mag je je eerste auto parkeren (aangezien dat getal niet met twee dobbelstenen gegooid kan worden). Je mag nu met twee dobbelstenen gooien. Het aantal ogen wordt bij elkaar opgeteld, en op dit getal mag je een auto parkeren. Hoe snel is jouw parkeerplaats vol?
  • Voor deze activiteit heb je een vergiet en een pak spaghetti nodig. Zet een vergiet omgekeerd en probeer alle stokjes spaghetti in de gaten van het vergiet te steken. Dit is een goede oefening voor de fijne motoriek.
  • Kleuren herkennen: Loop door je huis en zeg van alles dat je tegenkomt welk kleur dit heeft. Ben je daarmee klaar? Probeer je huis na te tekenen met zoveel mogelijk dezelfde kleuren als in het echt.
  • Laat mama, papa, broer, zus,... 10 voorwerpen van dezelfde kleur verstoppen in jouw woonkamer. Nu is het aan de kleuter om te zoeken en te tellen hoeveel hij/zij er al heeft. De voorwerpen kunnen daarna nog van groot naar klein gesorteerd worden.
  • Leg vijf voorwerpen neer. Belangrijk hierbij is dat vier van deze voorwerpen met dezelfde letter beginnen en dat er één met een andere letter begint. Je kind moet vervolgens raden welk voorwerp er niet bij hoort. Bijvoorbeeld: bal – boek – beker – bloem – appel.
  • Horen, zien, voelen... Onze zintuigen zijn heel belangrijk in ons dagelijks leven. Leer er meer over!
  • Leren kan ook lekker zijn! Neem een zakje M&M’s en plaats sorteerpotjes met dezelfde kleuren. Sorteer zo snel mogelijk de M&M’s in het juiste potje. Eet ze nadien lekker op, natuurlijk!

kids_girl_pencil_drawing_notebook_study_vdvoem_friends-837883

Oortjes en oogjes open, snaveltjes dicht...

girl_child_astonished_surprised_joy_portrait_person_eyes-954000

Allemaal digitaal!

  • Blues- of rockgitaar spelen op de computer.
  • Puzzelen, maar dan online.
  • Ruimtelijke oriëntatie van de kleuter ontwikkelen.
  • Vier op een rij... Digitaal.
  • Een app gebaseerd op het boek ‘We gaan op berenjacht’. De app zit boordevol activiteiten: kunstwerken maken, eigen verhalen verzinnen, berenspelletjes… Deze app is ontworpen door de uitgeverij GOTTMER en is beschikbaar via iTunes (2,99 euro)
  • ‘Beslagen raam’ of ‘Steamy window app’ laat je iPad beslaan zoals een raam. Met een vinger kan je de condens weer wegvegen en met je adem in de microfoon komt het weer terug.
  • Bestaande boeken komen tot leven op een interactieve manier voor kinderen. Het digitale prentenboek omvat een animatie aangevuld met leuke teken-, speel- en doe-activiteiten. Je kan de app downloaden en dan bovenaan in het catalogusscherm onder ‘jouw collectie’ vind je de gratis boekjes terug. Ga gerust eens lezen in de ‘Bal van Boe’. Boe ziet een bal in het gras. Hij geeft hem een schop. Dat is heel tof! Ook Wolf, Pier en Mie doen mee. Maar dan... de bal doet wel heel gek. Wat zou er mis mee zijn? www.fundels.com
  • Glow in the dark-tekeningen maken?! Download deze app.
  • Ontdek samen met Kaatje, Kamiel en Victor de virtuele wereld! Surf naar http://kaatje.ketnet.be/html/
  • Op de site van Zappelin kun je spelletjes spelen: www.zappelin.nl/kinderspelletjes
  • Maak je eigen nieuwsbericht. Ga op zoek naar zaken die rondom jou gebeuren. Heeft je zus iets laten vallen? Moet het thuis stil zijn omdat mama of papa aan het werken is? Heeft de kat weer in de zetel liggen nietsdoen? Wat vind je terug in de krant?... Schrijf het allemaal op en presenteer het. Let hierbij ook goed op de achtergrond en je inkleding.
  • Zin in activiteiten rond/met Studio 100? Surf naar https://studio100.com/be/nl/studio100-samen-thuis!
  • Tijd voor wat poëzie! Een leuk gedichtje leren kennen is altijd fijn. Ga samen op zoek naar een leuk gedichtje.
  • Ontdek juf Roos haar fantasiewereld en kom terecht in een interactieve omgeving waar je 10 spelletjes kan spelen.

child_girl_young_caucasian_childhood_daughter_children_computer-1057541

Liever creatiever!

  • Geweven vis. Maak de vorm van een vis in een wit papier, zorg voor stroken gekleurd papier en wat lijm. Als je knipt in de vis, kan je kleuter de stroken in de vis weven. Laat hen daarna de vis ook versieren.
  • Maak je eigen muziekinstrument.
  • Laat de zon in je huis. Het enige wat je nodig hebt is een blauw of wit blad, een schaar, lijm en wol. Je prikt met je schaar gaatjes in het blauwe of witte blad en in het midden teken je een cirkel. Doe nu de wol door de gaatjes en je hebt een zon!
  • Ga op stap in de natuur en verzamel allerhande materialen. Bij thuiskomst kan je er een mooi kunstwerk mee maken.
  • Ben jij grote fan van Anna, Heksje Mimi, Milan en Lou? Dan kan jij je te pletter kleuren met deze kleurplaten! Steek ze daarna zeker in de brievenbus van je buur, van een vriend, ... www.amant.be/gratisdownloads
  • Kunstenaar Christo is bekend voor het inpakken van allerlei bekende gebouwen. Ga met krantenpapier aan de slag en pak net zoals Christo voorwerpen in. Kunnen mama, papa, broer en/of zus raden wat er in jouw pakje zit?
  • Schilderen kun je natuurlijk doen met een kwast, maar wist je dat moeren en schroeven ook prima voldoen als kwast. Dop jouw moer in de verf en schilder ermee op een stuk karton/papier.
  • Maak eens een muziekschilderij. Laat je kleuter luisteren naar muziek en laat hem een onderscheid maken tussen snelle en trage, luide en stille, lelijke en mooie... muziek. Daarna bewegen de kleuters op verschillende soorten muziek en schilderen volgens de ritmes en het gevoel die de muziek bij hen oproept.
  • Lees eens een gedicht of een stuk poëzie voor en laat je kleuter tekenen wat hij bij het gedicht ziet in zijn hoofd: https://booxalive.nl/snoekduikjes/.
  • Het Monsters Tekenspel:
    1. Zoek een dobbelsteen.
    2. Schrijf op 12 strookjes papier:
    - 3 lichaamsdelen
    - 3 gekke soorten huid, vacht, haar,…
    - 3 kleuren
    - 3 fijne activiteiten
    3. Gooi alle papiertjes in 4 apartje potjes en mix ze door elkaar.
    4. Gooi een dobbelsteen en trek uit het potje lichaamsdelen.
    Het aantal dat je rolt is het aantal lichaamsdelen dat je monster krijgt.
    5. Trek nu een papiertje huid/vacht, een papiertje kleur, en een activiteit. Bv.
    lang haar, geel, springen, …
    6. Je monsterlijk recept is nu klaar. Tekenen maar!
  • Zoutdeeg is gemakkelijk te maken en je kan er vanalles mee doen.
  • We maken onze eigen gitaar. Pak een cakevorm, een kleine pan of een bakje en span daar een paar elastieken omheen. De gitaar is al af. Tokkelen maar!
  • Deze avond gaan we creatief aan de slag met verf. Voor de eerste activiteit gaan we zelf badverf maken. Heb je geen kleurstof in huis? Dan hebben we nog een activiteit voor jou in petto. Neem een groot karton waarop je verschillende kleuren verf spat. Hierover doe je plastic folie. Welke kunstwerken kan jij maken?
  • Ga op wandel in je tuin of in je buurt en verzamel allerhande natuurlijke materialen: blaadjes, takjes, steentjes, enz. Met de verzamelde zaken kan je natuurmandala maken. Vorm eerst een cirkel en versier die binnenin met patronen.
  • Schaduwspel: ga op zoek naar voorwerpen zoals bijvoorbeeld knuffels. Zet deze op een blad papier en laat er een licht of de zon op schijnen, zo zal je een schaduw krijgen! Deze schaduw teken je over en kleur je in zoals jij wil.
  • Maakt je kind zich ergens zorgen over? Geef hem/haar een klein doosje dat hij/zij kan versieren. Voor het slapengaan vraag je je kind of er hem/haar nog iets dwars zit of waar hij/zij vandaag over heeft nagedacht. Je kan het samen ‘in het doosje stoppen’ en het deksel erop doen. Je kind weet dan dat die zorgen opgeborgen zitten in het doosje, waar ze altijd weer uit te halen zijn, maar ze zitten nu niet meer in zijn/haar hoofd.
  • Spatwerk... Neem een afgedankte tandenborstel, afwasbare voorwerpen en dunne
    verf. Leg je voorwerp op een vel papier. Dop de tandenborstel in de verf. Neem de
    tandenborstel in één hand en strijk met de vingers van de andere hand over de
    tandenborstelharen, zodat de verf wegspat. Wel eventjes boven het vel papier,
    natuurlijk! Neem je het voorwerp weg, dan blijft er een wit vlak over op het papier. Alles wat een leuke vorm heeft, kan gebruikt worden: sleutels, scharen, paperclips, bloemen,
    bladeren, …
  • Wist je dat... Je altijd een metronoom bij de hand hebt? Google ‘metronoom’ en laat de ingebouwde Google-functie je metronoom zijn! Neem een emmer en een of twee stok(ken). Laat de metronoom op een traag tempo beginnen en sla allemaal samen op de maat mee. Als dit al goed lukt, kan je versnellen of terug vertragen.
  • Neem een doos, plakband, een vel papier, knikkers en verf. Plak het vel papier in de doos. Kies welke kleuren jij in je kunstwerk wil en doe de verf op het blad papier. Doe de knikkers in de doos en rollen maar! Ideetjes vind je hier.
  • Kies jouw favoriete dier uit en breng jouw hond, giraf, draak of olifant tot leven.
  • Neem een groot stuk papier of karton, je potloden, stiften of verf. Zet een vleugje muziek op en zet het goed luid. Op het ritme van de muziek maak je tekeningen op je blad. Benoem nadien je werk met de titel van het liedje.

child_toddler_boy_rainbow_chalk_concrete_cement_draw-702406 (1)

En... Actie!

  • 'Mama, papa, broer, zus zegt': Mama/papa/broer/zus zegt een opdrachtje en deze moet de kleuter dan uitvoeren. Let op, je mag enkel het opdrachtje doen als er eerst “mama/papa/broer/zus zegt” aan vooraf gaat. Spring, rol, draai, loop, ... er maar op los!
  • Waterbowling. Vul een aantal oude flesjes met water en zet de dop er niet op. De kleuter kan nu met een bal de flesjes water proberen omver te werpen.
  • Groeien als een boom. Met een rustgevend muziekje op de achtergrond, verbeelden we ons de groei van een boom. We beginnen door met onze knieën op de grond te zitten, met ons hoofd voorovergebogen en onze armen vooruitgestrekt. We zijn een zaadje dat, op het ritme van de muziek, groeit en verandert in een grote boom met prachtige takken.
  • Parcours. Laat voor een uurtje de kids doorheen het hele huis/de tuin een parcours opstellen. Ze zullen het reuzeleuk vinden dat ze een keertje op de tafel mogen kruipen, op de stoelen mogen staan, wc-rollen in een emmer mogen werpen, de drinkflessen of lege petflessen mogen omvergooien met sokkenballetjes en nog zo veel meer. Laat ze zelf hun fantasie gebruiken en stuur hen enkel bij waar nodig (zodat het veilig blijft en er geen meubelstukken sneuvelen). Maak duidelijke regels wanneer het parcours “open” is en vanaf wanneer het weer sluit zodat ze niet buiten de openingsuren in de zetels springen of over de tafels lopen.
  • Bevestig oude potten en pannen, een vergiet, buizen, … op een paneel of muur, of verspreid deze over de grond. Geef de kinderen een tak, lepel, houten blok of ander hard materiaal en trommelen maar. Vertrouw je dit niet helemaal? Geef dan eerst een keukenrol of spatel. Uren plezier verzekerd!
  • Kinderyoga
  • Vul de mand. Haal enkele emmers of wasmanden en leg in elke doos/mand/emmer/hoepel een kleurtje. Laat je kleuter in het huis op zoek gaan naar voorwerpen met dezelfde kleur. Spreek af dat ze bij elk voorwerp naar het verzamelpunt moeten komen en dan pas iets nieuws mogen meebrengen. Ze mogen dus maar 1 dingetje per keer vasthouden.
  • Sumoworstelen voor kinderen. Je maakt een sumopak door een wijd T-shirt voor volwassenen te vullen met kussens. Daarna moet je proberen om je tegenstander als eerste op de grond te krijgen.
  • Bewegend leren.
  • Bewegen met Biba en Loeba.
  • #berenjacht. Deze actie kwam overwaaien uit Australië. Het geeft kinderen iets leuk om naar uit te kijken tijdens een wandeling in de buurt. Kies dus jouw mooiste/leukste/grappigste beer en een goed zichtbaar plekje voor het raam. Jouw beer zal veel kinderen in de buurt blij maken. Je kan steeds een foto nemen van jouw beer aan het raam en delen met #berenjacht.
  • Maak samen een hinkelbaan van stoepkrijt of hoepels. Je kleuter springt op zijn eigen manier over de hinkelbaan maar moet wel in elk vak komen.
    Variatie: leg iets op een vak, op dit vak mag je kleuter dan niet komen.
    Variatie: leg iets op een vak, dit voorwerp moeten ze proberen oprapen terwijl ze op 1 been staan.
  • Grote ballen petanque. Er wordt een klein balletje weggegooid. Iedereen heeft een grotere bal, bijvoorbeeld een tennisbal. Iedereen mag één keer gooien. Van wie komt de bal het dichtst bij de kleine bal?
  • Heb jij een kleuter die graag swingt en danst? Dan is dit het ideale tijdverdrijf: een digitale dansles op kleutermaat, in samenwerking met Dansschool Dance-Revolution.
  • Verzamel enkele schoenen, zet een wasmand op een veilige plaats en probeer zo veel mogelijk schoenen in de wasmand te werpen met je voet.
    Variant: Zet meerdere wasmanden/emmers op verschillende afstanden en geef elke emmer een aantal punten. Hoeveel punten heb je bijeengesprokkeld op het einde van de rit?
  • We gaan vandaag ringwerpen. Heb je zelf een ringwerpspel, dan kun je dat gebruiken. Heb je dat niet? Maak dan je eigen ringwerpspel met lege flessen opgevuld met water of zand. Maak ringen van kartonnen bordjes. Tip: je kunt de flessen en ringen dezelfde kleuren geven. De ring moet dan om de fles met dezelfde kleur.
  • Dobbel en beweeg: Voor dit spel heb je twee dobbelstenen nodig. Ieder cijfer van 1-12 staat voor een beweging: (1) Drie maal draaien; (2) Spring als een kikker; (3)Huppel in het rond; (4) Klap in je handen; (5) Koprol; (6) Zwaaien; (7) Brul als een draak; (8) Ga op je tenen staan; (9) Vlieg zoals een vliegtuig (10) Zwemgebaren doen; (11) Handen in de lucht; (12) Ter plaatse lopen. Dobbelen maar!
  • Heb je Greg Van Avermaet de Ronde op rollen zien winnen? Ga hem achterna! Zet de zijwieltjes van de fiets elk in een schoen of op een verhoogje zodat het achterwiel niet op de grond staat. Hierdoor kan je ter plekke blijven fietsen. Zet op de tv of laptop een koers op en rij mee met de echte wielrenners, slaag je er in hen te verslaan?
  • Zet wat rustige muziek op en zoek een rustige plaats. Het is tijd om wat te snoezelen en je eigen verwensalon te openen. Geef je ouders of broer of zus een echte verwenbeurt: masseer hen, was hun gezicht, kam hun haren, ga met een penseel over hun gezicht, … Wedden dat ze er veel deugd van gaan hebben?
  • Tijd om te rollebollen! Zoek een zachte ondergrond zoals bijvoorbeeld een mat of buiten
    op het gras. Leg aan de ene kant een hoopje blokjes of ander klein los materiaal. Aan de andere kant van de mat zet je een mandje, een emmer of een lege doos. Laat je kleuter met een blokje in de hand rollen naar de overkant en zo alle blokjes overbrengen. Rol uitgestrekt als een boomstam of wees creatief en rol op verschillende manieren naar de overkant.
  • Bewegen hoeft niet altijd snel of intensief te zijn. Kleef een woldraad op de vloer doorheen je huis vast met wat tape. Laat de keuter blootvoets van het ene naar het andere uiteinde stappen. De woldraad prikkelt de voetzool, je moet goed voelen en kijken om hem goed te volgen. Hij blijft ook niet stil liggen, wat aandacht vergt van de stapper. Is dat te eenvoudig? Laat de kleuter het eens doen met de ogen dicht.
  • Tafels en banken aan de kant! Het is tijd om de beste danser in jezelf naar boven te halen. Volg het voorbeeld van James Corden en Justin Bieber in deze video, want vandaag is jouw kleuter de danslesgever!
  • Doe de ganzenpas! Kom maar op, met kabouter Plop!
  • Kruip als Maya de bij onder het web van Tekla de spin door. Dit kan je maken door een wirwar van draden die tussen voorwerpen gespannen zijn (bijvoorbeeld: een tafel en een rek). Raak de draden niet aan of de gemene spin komt je vangen!
  • Pret met sop en sok! Verwijder de onderste helft van een petfles. Trek een sok over de opening. Maak stevig vast met een rekkertje. Dop de sok in een kom met water en zeep (bv. Dreft). Blaas aan de tuit van de fles zodat er schuim uit de sok komt. Voeg eventueel wat verf toe aan een klein potje water met Dreft, zo heb je verschillende kleuren.
  • Van leeuw naar geeuw: ideaal voor het slapen gaan. Begin met papa leeuw die groot, stoer en fier stapt, zijn manen schudt, die inademt en luid brult. Dan komt mama leeuw die kleinere passen neemt en zachter brult. Op het einde is babyleeuwtje aan de beurt. Hij trippelt, miauwt, wordt moe en gaat slapen.
  • Kind versus mama/papa/broer/zus!
    1) Wedstrijdbord maken: maak een kolom voor elke deelnemer. Hou bij elke ronde bij
    wie eerste plaats had, tweede, … Je kan stickers gebruiken of zelf gouden, zilveren
    of bronzen medailles tekenen!
    2) Ronde maken (met bv. hoelahoep), met zandzakjes (of iets anders) gooien en erin
    proberen raken
    3) Lepel met beide handen aan de steel vasthouden, iets op balanceren (bv. een ei, een zandzakje, een stuk plastieken fruit uit de speelhoek, …) En racen tegen elkaar!
    4) Springen: om ter langst springen / om ter snelst 20 keer springen.
    5) Kruipen: (liefst door een tunnel kruipen) anders 2 voorwerpen plaatsen op afstand
    van elkaar. Om ter snelst heen en weer kruipen.
  • Beweeg mee op muziek met Kidies!

child_jumps_laughing_cheerful_good_mood_fun_air_jump-346033

Relevante producten