Deel deze pagina

Gemeente Stad Deinze

KADE start met nieuwe structuur

Gepubliceerd op  donderdag 14 juni 2018
Vanaf 1 september 2018 wordt het Deeltijds Kunstonderwijs vernieuwd. De KADE (Kunstenacademies Deinze) gaat aan de slag met een nieuwe structuur. Net zoals elke academie krijgt ze een grotere vrijheid om het kunstonderwijs in te richten dat het meeste aansluit bij haar visie, uiteraard binnen de beschikbare middelen en het kader dat door de overheid werd uitgetekend. Deze grote(re) vrijheid schuift meer verantwoordelijkheid naar de academies toe; het is een uitdaging die de KADE met beide handen aanneemt.
 
Ontdek hier wat de grote veranderingen zijn vanaf schooljaar 2018-2019!
 
Samen beleven
KADE Podiumkunsten zet sterk in op samen musiceren, spelen en dansen. Dat uit zich onder andere in het grote aantal ensembles, groepen en orkesten die bloeien binnen de academiemuren. Leerlingen van alle leeftijden kunnen terecht in deze ontmoetings- en leerplaats voor de actuele podiumkunsten. De academie bouwt verder op eeuwenoude tradities, maar gaat ook op zoek naar aansluiting bij wat leeft in de wereld van vandaag. Zo krijgen de leerlingen een uitnodigende, degelijke en persoonlijke opleiding waarin ‘samen beleven’ centraal staat.
 
Wat zijn de grote veranderingen?
  • De lessen initiatie (zowel muziek, woord als dans) vormen officieel de nieuwe 1e graad. Kinderen van 6 en 7 jaar maken hierin spelenderwijs kennis met de basisbegrippen en -elementen van de gekozen richting.

  • In de richting muziek kunnen kinderen vanaf 8 jaar meteen starten met een instrument in de 2e graad. Voor de kinderen die nog geen keuze hebben gemaakt of voor wie het aanbod nog onvoldoende bekend is, gaan de leerlingen vanaf september samen op stap in de wondere wereld van de instrumenten. Zodat iedereen een goede keuze kan maken!
    Daarnaast volgen ze Muziekatelier, een nieuw vak waarin ‘doen’ centraal staat. Zo leren ze liederen en muziekstukjes zingen en spelen op Orff- en andere instrumenten. Vanuit deze muziekbeleving ontdekken ze dan de ‘notenleer’.

  • Voor de muzikanten blijft het beleven van muziek ook in de 3e graad de leidraad. Daar krijgen de leerlingen naast hun instrumentles en het groepsmusiceren het nieuwe vak TaPas (Talent/Passie). Ze maken er actief kennis met improvisatie, compositie, muziek & computer… en krijgen praktische training in ritme, muzikaal gehoor en notenlezen. De leerkracht behandelt met hen ook aspecten van algemene kennis en muziekcultuur. Ze kunnen zelf ontdekken wat hen fascineert en uitdaagt, om er duurzaam mee aan de slag te gaan in de 4e graad.

  • In de vierde graad muziek kunnen de leerlingen, behalve het spelen in de diverse ensembles, kiezen uit een aantal keuzevakken zoals 'arrangeren en orkestreren', 'soundpainting en improvisatie', 'geluidsleer en opnametechniek', 'muziekcreatie' en 'compositie klassiek'.

  • De acteurs in de 4e graad krijgen het nieuwe vak Backstage (voormalig vak Repertoirestudie): daarin maken leerlingen kennis met alles wat zich rond, naast en achter de scène afspeelt. Een heuse ontdekkingstocht.

  • Voor de dansers in de 4e graad wordt hedendaagse dans een volwaardige optie naast de klassieke dans, met ruimte voor het uitdenken van eigen choreografieën.