Met een Belgische identiteitskaart (eID) kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland jouw nationaliteit en identiteit bewijzen.
In de eID zit een microchip waarmee je:
jouw identiteit online kunt bevestigen
documenten elektronisch kunt ondertekenen.
Vanaf 15 jaar ben je verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij jou te hebben.
Voorwaarden
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart.
Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
Geldigheidsduur
Een eID is 10 jaar geldig, uitgezonderd:
de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.
Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van jouw kaart.
Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om jouw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat jouw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van jouw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf een nieuwe eID aan.
Hoe aanvragen
Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)
Maak een afspraak bij de dienst Burgerzaken
Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je automatisch een oproepingskaart om jouw eID aan te vragen bij de dienst Burgerzaken.
Ook als de geldigheidsperiode van jouw eID verloopt, krijg je automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.In een aantal gevallen kan je op eigen initiatief een eID aanvragen:
als jouw eID verloren, gestolen of beschadigd is
als jouw pasfoto niet meer gelijkend is
als je van naam of geslacht verandert
bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
Ga met jouw oproepingskaart en jouw huidige identiteitskaart naar de dienst Burgerzaken om de eID aan te vragen.
In dringende gevallen kun je een spoedprocedure aanvragen met levering binnen één of twee dagen na de dag van de aanvraag. Hiervoor betaal je wel een hoge kostprijs.
Kinderen die een kids-ID bezitten die geldig is tot na de 12de verjaardag worden NIET automatisch opgeroepen voor de aanvraag van een identiteitskaart. Je kan je echter spontaan aanmelden voor de aanvraag van een identiteitskaart.
Afhalen
Maak een afspraak bij de dienst Burgerzaken.
Na 2 tot 3 weken krijg je per brief bericht dat jouw eID klaar ligt.
Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een PIN-code en een PUK-code.Neem de brief met de codes mee naar de dienst Burgerzaken als je jouw eID afhaalt.
Jouw PIN-code kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). Je hebt jouw PIN-code nodig telkens wanneer je jouw eID wilt gebruiken.
Je hebt jouw PUK-code nodig om jouw PIN-code de eerste keer in te stellen of, als je jouw PIN-code niet meer kent, de PIN-code wilt wijzigen of deblokkeren.
Wat meebrengen
Bij de aanvraag van jouw eID
jouw oproepingskaart
een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart. Je kan een foto meebrengen die genomen werd door een beroepsfotograaf. Je kan ook gratis een pasfoto laten nemen aan het loket van Burgerzaken.
jouw huidige identiteitskaart, Kids-ID of het attest van verlies/diefstal of beschadiging dat eerder werd afgeleverd door de politie of de dienst Burgerzaken.
Bij het afhalen van jouw eID
jouw oude identiteitskaart, Kids-ID of in voorkomend geval het attest van verlies/diefstal of beschadiging identiteitskaart
de brief die je thuis kreeg met de vraag jouw identiteitskaart af te halen en waarop ook jouw PIN- en PUK-code vermeld staan.
De identiteitskaart moet je steeds persoonlijk afhalen.
Bedrag
Leveringsprocedure | Termijn waarbinnen de kaart wordt geleverd in de gemeente | Prijs |
gewone procedure | 2 tot 3 weken | 26 euro |
spoedprocedure - levering in de gemeente | dag na de aanvraag, kaart beschikbaar vanaf 14 uur | 130,50 euro |
spoedprocedure - gecentraliseerde levering bij FOD Binnenlandse zaken | Kaart af te halen in Brussel. Openingsuren centraal loket:
| 165,50 euro |