Gemeente Stad Deinze

Budgetbeheer

Als je moeilijkheden hebt om jouw budget te beheren, kun je budgetbeheer aanvragen in het Sociaal Huis.

Bij budgetbeheer helpt je maatschappelijk werk(st)er je bij de betaling van je vaste kosten en je schulden. Hiervoor wordt een speciale bankrekening geopend op jouw naam. Al jouw inkomsten worden voortaan op deze rekening gestort. Jouw maatschappelijk werk(st)er beheert deze rekening in overleg met jou en binnen de mogelijkheden van je budget.

Je ontvangt een overeengekomen bedrag aan leefgeld voor jouw dagelijkse uitgaven. De vaste kosten zoals huishuur, elektriciteit, ... worden betaald en er wordt onderhandeld met eventuele schuldeisers om tot een afbetalingsplan te komen. Tot slot wordt getracht om een reserve aan te leggen voor onvoorziene uitgaven.

Hoe aanvragen

Ga langs in het Sociaal Huis. Daar zal een maatschappelijk werk(st)er naar jouw verhaal luisteren en nagaan of budgetbeheer een oplossing kan zijn voor jou.

  • Woon je in Hansbeke, Landegem, Merendree, Nevele, Poesele of Vosselare, gelieve je aan te melden bij het Sociaal Huis Nevele.
  • Woon je in Astene, Bachte-Maria-Leerne, Deinze, Gottem, Grammene, Meigem, Petegem, Sint-Martens-Leerne, Vinkt, Wontergem of Zeveren, gelieve je aan te melden bij het Sociaal Huis Deinze.

Wat meebrengen

Om je situatie goed te kunnen inschatten, is het handig als je een overzicht kunt meebrengen van je inkomsten, je vaste kosten en je schulden.

Heb je echt geen zicht meer op de situatie, dan zal de maatschappelijk werk(st)er samen met jou bekijken hoe je opnieuw overzicht kunt krijgen.