Gemeente Stad Deinze

Budgetbeheer

Heb je nog geen maatschappelijk werker? Maak een afspraak via 09 381 95 00.

Als je moeilijkheden hebt om jouw budget te beheren, kun je budgetbeheer aanvragen in het Sociaal Huis.

Budgetbeheer is een vorm van hulpverlening waarbij een maatschappelijk werker jouw budget beheert voor een bepaalde tijd, nadat je jouw akkoord gegeven hebt. Dit beheer kan zowel met als zonder schulden en gebeurt in samenspraak met de maatschappelijk werker en jezelf.

Hierbij is het de bedoeling dat de maatschappelijk werker kan beschikken over jouw inkomsten, om zo een aantal betalingen te kunnen uitvoeren. Uiteraard wordt er leefgeld ter beschikking gesteld voor jouw dagelijkse uitgaven voor voeding, hygiƫne, vervoer, enz.

Meer informatie kan je vinden op www.eerstehulpbijschulden.be.

Voorwaarden

  • Je hebt moeilijkheden om een overzicht te hebben over jouw inkomsten/uitgaven en met het beheren van jouw budget.
  • Je hebt nood aan professionele hulp waarbij een professional (tijdelijk en met jouw toestemming) het beheer van jouw budget overneemt.

Hoe aanvragen

Neem contact op met het Sociaal Huis. Een maatschappelijk werker zal samen met jou, jouw situatie bekijken en nagaan of budgetbeheer een oplossing kan zijn voor jou.

Wat meebrengen

Bij het eerste contact met het OCMW breng je best volgende zaken mee:

  • Identiteitskaart

  • Indien mogelijk

    • lijst van uitgaven die je maandelijks moet doen (bv. huur, energie, telecom, ...) en uitgaven die je minder moet doen (bv. verzekeringen, ...).

    • inkomsten die je hebt.

    • lijst van schulden die je eventueel hebt bij bepaalde schuldeisers (en waar eventueel afbetalingsplannen geregeld zijn).

Bedrag

Deze hulpverlening is gratis.