Deel deze pagina

Gemeente Stad Deinze

Bewijs van leven

Het bewijs van leven is een document waarmee je kan aantonen dat je nog in leven bent.

Dit document wordt soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoef je bij deze personen of instellingen niet persoonlijk langs te gaan om aan te tonen dat je nog leeft.

Voor wie

  • Voor jezelf. 
  • Het bewijs mag ook worden aangevraagd door een wettelijke vertegenwoordiger (ouder of voogd), een notaris, een advocaat of een gevolmachtigde.

Hoe aanvragen

Je kan het bewijs van leven aanvragen:

  • via het e-loket. Het attest wordt opgestuurd naar het adres van de aanvrager.
  • aan het onthaal in dienstencentrum Leiespiegel. Je krijgt het attest onmiddellijk mee.
  • per brief of e-mail. Het attest wordt opgestuurd naar het adres van de aanvrager.

Vermeld in de brief of e-mail:

  • de naam, voornaam, geboortedatum en adres van de persoon van wie je het bewijs van leven wenst
  • je persoonlijke identiteitsgegevens (naam, voornaam, adres)
  • de reden waarom je het bewijs van leven vraagt
  • je hoedanigheid (ten persoonlijke titel, wettelijke vertegenwoordiger, advocaat, notaris) 

Bedrag

Gratis

Wat meebrengen

Jouw identiteitskaart

Bij een volmacht moet de volmachthouder het volgende meebrengen:

  • de volmacht van de aanvrager
  • de identiteitskaart van de aanvrager
  • de eigen identiteitskaart.