Organiseer je een evenement in Deinze? Doe dat duurzaam! Hieronder leggen we uit hoe je dit kan doen.
Een vereniging, privaat of commercieel, wordt aanzien voor een bedrijf. Afval van evenementen georganiseerd door verenigingen wordt daarom beschouwd als bedrijfsafval.
Bedrijven worden door de afvalstoffenwetgeving verplicht om een aantal afvalfracties selectief in te zamelen, om de grondstoffen te recycleren en te hergebruiken. De Vlaamse afvalstoffenwetgeving VLAREMA bepaalt de afvalstoffen die apart moeten worden ingezameld.
Voor evenementen zijn dit voornamelijk:
- PMD
- papier en karton
- restafval
- glas
- hout
- frituuroliën
Een duidelijk overzicht van de verplichtingen vind je in deze folder.
Stad Deinze hanteert het principe 'de vervuiler betaalt'. Evenementenafval wordt niet opgehaald door de stadsdiensten.
Je moet je voor de afvalinzameling en afvalophaling richten tot de private markt om een inzamelaar aan te stellen. Een overzicht van geregistreerde inzamelaars vind je op www.ovam.be/register_IHM. Je stemt met de inzamelaar af welke fracties afval je verwacht en hoe deze selectief ingezameld moeten worden. Let op: de inzamelaar heeft het recht om bij ophaling te controleren of de selectieve inzameling correct werd uitgevoerd.
Bovenstaande regeling is niet van toepassing als je voldoet aan twee voorwaarden:
- Het afval van het evenement is vergelijkbaar naar aard, samenstelling en hoeveelheid met huishoudelijke afvalstoffen. Deze hoeveelheid is begrensd op drie restafvalzakken van zestig liter, één m³ papier & karton en vier PMD-zakken.
- Deze maximale hoeveelheid wordt ingezameld in één ronde met het huishoudelijke afval.
Onder deze voorwaarden mag je het restafval, PMD, glas of papier & karton meegeven met de gemeentelijke inzamelronde. Plaats de afvalsoorten duidelijk zichtbaar op de stoep ten vroegste om 18 u. op de vooravond van de ophaling en vóór 5.30 u. s morgens op de ophaaldag.
De ophaaldagen vind je terug op www.deinze.be/afvalophaling-aan-huis.
Het is voor de andere fracties (o.a. glas en papier & karton) ook toegestaan om kleine hoeveelheden naar één van de recyclageparken te brengen, voor zover de hoeveelheid vergelijkbaar is met huishoudelijk afval.
Vanaf 1 januari 2030 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Deze mogen dus niet in het restafval terechtkomen.
Je moet dit als organisator zelf kunnen bewijzen. De lokale toezichthouder van de stad kan hierop controles uitvoeren. Ook OVAM en de afdeling handhaving van het departement Omgeving kunnen steekproefcontroles uitvoeren.
Het staat organisatoren vrij om zelf een berekeningsmethode uit te werken, of er kan gebruik gemaakt worden van de leidraad van OVAM. Op de website van OVAM vind je ook een voorbeeldrapportering.
Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden.
Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator.
Op www.ovam.be/aan-de-slag-met-de-wetgeving-cateringmateriaal vind je de nodige info, tips en links om met herbruikbare bekers en herbruikbare voedselverpakkingen te werken.
Herbruikbare bekers huren?
Verenigingen en handelaars uit Deinze kunnen gebruik maken van de gunstige voorwaarden die de stad, via Creat, afsloot met de firma Let's Repeat. Daarnaast heeft ook IVM een uitleendienst van 20.000 bekers. Alle info hierover vind je op www.deinze.be/herbruikbare-bekers.
Wel van toepassing
Een activiteit die grote groepen mensen aantrekt en de mogelijkheid biedt tot een hoge consumptie van dranken ter plaatse. Bijvoorbeeld: festival, fuif, buurtfeest, sportevenement, kermis, kerstmarkt, jaarmarkt, ...
Niet van toepassing
Een wekelijkse of maandelijkse markt.
Twijfel je? Een gedetailleerde beoordeling van jouw evenement kan je uitvoeren aan de hand van de beslissingsboom van OVAM.
IVM heeft een uitleendienst van 20.000 bekers. IVM werkt samen met Groep Intro (een maatwerkbedrijf, o.m. actief vanuit Gentbrugge) voor het reinigen en uitlenen van deze bekers.
Wat kost de wasservice?
Reinigen stapelbare bekers:
1 tot 5.000 bekers: € 0,125
5.001 tot 12.500 bekers: € 0,115
Reinigen niet-stapelbare bekers:
1 tot 5.000 bekers: € 0,150
5.001 tot 12.500 bekers: € 0,140
Gebruikte bakken (incl. deksel):
€ 0,75/bak
Prijzen gelden per was-order, waarbij stapelbare en niet-stapelbare bekers apart worden geteld.
Hoe reserveren?
Via https://ivm.afita.be
Waarborg
IVM rekent een waarborg van € 10/bak herbruikbare bekers bij de reservatie van de bekers.
Bij verlies van bekers wordt de waarborg verminderd met € 1/verloren beker (€ 3/verloren wijn- of schuimwijnglas) en € 50/verloren bak.
Transportkosten?
Groep Intro rekent transportkosten aan voor het geval de organisatoren zelf niet het materiaal kunnen komen halen/brengen.
IVM komt tussen in deze transportkosten voor een bedrag van € 70.
Wil je als organisator nog een stapje verder gaan? De Groeneventscan helpt je om duurzame keuzes te maken. De scan analyseert jouw evenement aan de hand van 8 thema's: ruimte, catering, materiaal, afval, energie, water, mobiliteit en beleid.
Door deze scan krijg je als organisator:
- inzicht in de afval- en milieuproblematiek van jouw event
- een duidelijk beeld van het milieuverantwoorde groeipotentieel van de organisatie
- concrete tips en oplossingen om milieu- en budgetvriendelijker te werken.
Zoek je meer info over hoe je praktisch aan de slag kan met de wetgeving?
Raadpleeg de Aan-de-slag-pagina van OVAM en gebruik de 'kappen met wegwerp is tof'-affiches voor herbruikbaar cateringmateriaal.